Ako zvládnuť home office s deťmi

Lenka Jusko

Každý kto v minulosti absolvoval čo i len na jeden deň home office vie, že je to úplne iné, ako keď sedíme v priestoroch zamestnávateľa. Niekomu ide zachovanie pracovného nasadenia lepšie, niekomu horšie, no v domácom pohodlnom prostredí je omnoho jednoduchšie skĺznuť do odsúvania termínov a úloh, lenivosti, flákaniu a všeobecnej prokrastinácií. Predpokladom pre home office je najčastejšie počítač, internetové pripojenie a telefón. Tento model práce je dlhodobo zabehnutý už aj u nás pri profesiách ako sú programátori, copywriteri či online podpora zákazníkov.

Ako zvládnuť home office s deťmi

Nová pracovná éra v ktorej sa ešte len pomaly zorientúvame však postrčila do nových pracovných podmienok aj profesie, ktoré si to v minulosti nevedeli možno ani predstaviť. Psychológovia a psychiatri ambulujú po telefóne a cez video hovory, učitelia nestoja pred tabuľou ale počítačovou obrazovkou.

Mnoho z nás sa ocitlo v novej situácií, keď sa home office stretol v jednom čase a priestore s home schoolingom. Rodičia však zväčša pracovať neprestali, mnoho z nich sa okrem dohľadu nad vzdelávaním svojich detí snaží podať aj uspokojivý pracovný výkon. Ako pracovať z domu popri starostlivosti o dieťa?

Alfou a omegou je jasne definovaná denná štruktúra a organizácia povinností všetkých zúčastnených členov rodiny.

Štruktúra a pravidlá

Zvládanie home office s deťmi je závislé od ich veku, samostatnosti, od toho či je rodič na dieťa sám alebo si úlohy vedia rozdeliť rodičia dvaja, no bez dennej štruktúry a organizácie to však asi nezvládne nikto. Okrem sociálneho kontaktu s kolegami a priamej komunikácie mnohým ľuďom novo zažívajúcim home office chýbajú aj pracovné prostriedky, vybavenie, softvér či dokumenty, čo samo o sebe prácu komplikuje a znižuje produktivitu.

Ako sme už naznačili, alfou a omegou je jasne definovaná denná štruktúra a organizácia povinností všetkých zúčastnených členov rodiny. Tradičný denný rozvrh by mal v hrubých črtách kopírovať ten, na ktorý sme boli zvyknutí. Ak ste zvyčajne vstávali 6:30, deti o 7:00 a v práci aj škole ste začínali o 8:00, nastavte si spoločne budíky na 7:30, zorganizujte rannú hygienu a raňajky tak, aby o 8:30 mohol každý v pokoji zasadnúť za svoje úlohy.

Je nevyhnutné v rámci pracovnej doby (školského dňa) dodržiavať prestávky v práci a učení, urobte si spoločne čas na krátku desiatovú prestávku a obed. Takéto prestávky pomáhajú rodičom aj deťom zvládnuť deň produktívnejšie. Rozpis takýchto aktivít, ktorého sa budete držať každý deň pomáha k udržaniu štruktúry a zabraňuje skĺzavaniu ku flákaniu, odsúvaniu termínov či lenivosti a hľadaní výhovoriek.

Pre mnohé rodiny ide o novú situáciu, preto je dobré priviesť deti na palubu a vhodne s ohľadom na vek im vysvetliť prečo k zmene došlo, čo majú očakávať a čo očakávate vy od nich. Vďaka dvojitému zaťaženiu rodičov je 100 percentne podať pracovný výkon považované za nadľudský výkon a úprimne, zamestnávatelia ho v tomto špecifickom období ani neočakávajú. Aby bol váš pracovný čas čo najefektívnejší, pripravte si denné zoznamy úloh, ktoré si môžete označiť podľa priority.

Aj pri najväčšej snahe o čo najlepšiu štruktúru dňa a organizáciu budete potrebovať čas, aby ste si na home office s deťmi zvykli. Môže vám pomôcť niektoré z nasledujúcich rád a tipov:

Vytvorte si v domácnosti stabilné pracovné miesto

Môže ísť pokojne o sedenie za kuchynským stolom, prípadne za písacím stolom detí v detskej izbe. Ak máte k dispozícií v domácnosti pracovňu, o to lepšie. Malo by to byť jedno miesto, ktoré bude pre vás znamenať „idem do práce“ a tak by ste to mali vysvetliť aj deťom, že ak sedíte na tomto mieste, ste čiastočne mimo role „rodič non-stop k dispozícií“. Najlepšie spravíte, keď si zvolíte miesto na prácu v priestore, ktorý má dvere a viete sa v prípade potreby ticha zavrieť bez obmedzovania ostatných doma.

Snažte sa svoje nové pracovné miesto prispôsobiť tomu, ktoré máte bežne v práci

Pripravte si všetko, čo by ste potrebovali mať po ruke. Papiere, poznámkový blok, kalendár, perá či zošívačku a zakladače. Minimalizujete tam potrebu odbiehania z pracovného miesta, čo by mohlo spôsobiť rozptýlenie a plynulý prechod k odsúvaniu pracovných povinností.

Nezabudnite na vypracovanie štruktúry dňa pre vás aj deti

Pripravte si zoznam pracovných úloh na nasledujúci deň a rovnaký rozvrh pripravte aj pre deti, adekvátne k ich veku. Určite im aj sebe v rozvrhu čas vyhradený len na prácu a učenie, plánované prestávky a obed. Neskôr si môžete dopriať viac času na prácu, ak im pustíte na YouTube videá podľa ktorých môžu cvičiť alebo tancovať, vďaka čomu spália nadbytočnú energiu a ešte sa aj zabavia.

Pripravte si znamenie alebo tabuľku

Pripravte si znamenie alebo tabuľku na stôl či dvere, ktorou naznačíte deťom že v tomto čase nemôžete byť vôbec rušení, napr. počas telefonátu s nadriadeným, alebo počas konferenčného hovoru.

Môžete použiť časovač, ktorý zazvoní po určitom čase ako zvonenie v škole

Deťom vysvetlite, že do zaznenia zvončeka sa potrebujete sústrediť na prácu a nemali by vás rušiť. Ako odmenu za trpezlivosť im sľúbte nejakú spoločnú zábavnú rodinnú aktivitu, napríklad Človeče nehnevaj sa, alebo bicyklovanie spojené s návštevou zmrzlinárne.

Oddeľte pracovný čas od toho súkromného

Ak máte pevný pracovný čas, na konci bežnej pracovnej doby zavrite počítač. Neprenášajte pracovný čas do súkromného, nepracujte pred televízorom v čase, kedy by mala mať prioritu rodina. Ak je váš pracovný čas flexibilný, vybehnite v strede dňa s deťmi na krátku prechádzku alebo strávte obed v parku piknikom. Čerstvý vzduch je ideálny pre psychohygienu, vyčistenie myšlienok a načerpanie novej energie na pokračovanie v pracovnom dni.

Ak by ste sedeli v práci v pyžame, asi by ste sa necítili komfortne a vedeli by ste, že niečo je inak, ako má byť. Neseďte teda v pyžame ani počas práce z domu.

Zlaďte si pracovné kalendáre a denné plány

Ak sa v rodine ocitli obaja rodičia v novej situácií na home office, mali by si skúsiť čo najlepšie zladiť pracovné kalendáre a denné plány. Najvhodnejšie je, ak obaja začínajú, pauzujú a končia v rovnakom čase, takto je štruktúra dňa pre deti ešte o niečo jasnejšia. Ak to nie je možné, pokúste sa zadeliť si pracovný čas tak, aby bol stále jeden z rodičov plne k dispozícií deťom. Prestriedajte sa pri starostlivosti o deti, znížite tak pocit stresu a vyťaženia nie len sebe, ale aj deťom, ktoré budú prechádzať dňom s väčšou pohodou.

Výnimočné časy si vyžadujú výnimočné riešenia.

Nebojte sa povoliť deťom o niečo viac času pred televíziou alebo počítačom ako obvykle, keď budete potrebovať nerušene pracovať. Nestanete sa tak o nič horším rodičom, len menej vystresovaným zamestnancom pracujúcim z domu. Deťom však vysvetlite, že ide o výnimku, nie nové pravidlá fungovania.

A hlavne … doprajte si čas.

Pomohli sme ? Dajte o nás vedieť aj ďalším!
Autor článku:
Lenka Jusko
HR špecialista & Recruiter

Som Lenka. Humanitné odbory ma zaujímali už od strednej školy, preto som sa rozhodla venovať sa na bakalárskom stupni Manažmentu ľudských zdrojov, na inžinierskom stupni Ekonomike a manažmente malých a stredných podnikov. Neskôr som si rozšírila vedomosti profesijným štúdiom Executive MBA. Už počas štúdia na vysokej škole som pracovala v personálnej agentúre ako administrátor a recruiter. Veľa som sa o HR v praxi naučila v špecifických oblastiach, v ktorých pôsobili moji ďalší zamestnávatelia, a to súkromný poskytovateľ záchrannej zdravotnej služby a neskôr IT spoločnosť. Inak som najmä z mäsa a kostí, spokojná manželka, mama, patrí ku nám aj pes a kocúr, energiou ma nabíja najmä čerstvý vzduch a príroda. Verím v „Change your thoughts and you change your world.“