Príprava na pracovný pohovor - 1. časť

Lenka Jusko

Ako sa pripraviť na pracovný pohovor? Zodpovedne. Pracovný pohovor je stresujúcou situáciou pre každého z nás. Nezabúdajte, že ktokoľvek s vami bude pracovný pohovor viesť, pravdepodobne tiež kedysi sedel na vašom mieste a uchádzal sa o pracovnú pozíciu, ktorú práve zastáva. Miernu mieru stresu pociťujú pred pohovormi dokonca aj recruiteri. Zvyšuje sa vám tepová frekvencia už teraz? Nádych, výdych a pokojne čítajte ďalej.

Ako sa pripraviť na pracovný pohovor?

Vytúžený telefonát... ale od koho vlastne?

Je malá pravdepodobnosť, že vás telefonická pozvánka na pracovný pohovor zastihne v pokoji a tichu vašej obývačky. Môžete byť napríklad v autobuse, s deťmi, či v obchode. Poďme si načrtnúť rôzne scenáre a možné riešenia.

Scenár 1

Našli ste si neprijatý hovor z neznámeho čísla.

  • Nečakajte, kým vám zavolajú znova.
  • Neprezváňajte späť.

Zavolajte na číslo neprijatého hovoru naspäť a nezabudnite sa predstaviť celým menom.

Príklad:
  • „Dobrý deň, volám sa Marcel Varga, mám neprijatý hovor z tohto telefónneho čísla“
  • „Dobrý deň, pri telefóne Ivana Mikulová, našla som si od Vás zmeškaný hovor“.
Scenár 2

Prepočuli ste, kto vám volá.

Nepýtajte sa:
  • „A vy ste ktorá firma? Lebo posielal som viac životopisov.“

Ak ste prepočuli meno volajúceho, alebo názov spoločnosti, opýtajte sa:

  • „Prepáčte, nezachytil som Vaše meno.“
  • „Prepáčte, nezachytil som názov spoločnosti.“
Scenár 3

Telefonát vás zastihol v nevhodnej chvíli.

Pozvánka na pracovný pohovor alebo telefonický pre-screening (predvýber, krátky tel. pohovor) vás zastihli napríklad v kancelárií zdieľanej s ďalšími kolegami, počas čakania v rade na preplnenej pošte, alebo počas šoférovania. Ak už len z toho samotného faktu máte stres a mohol by ovplyvniť vaše odpovede na otázky, riešením je vypýtať si priestor na vhodnejší moment, kedy nebudete rušení externými vplyvmi a budete mať dostatok súkromia bez zbytočných zvedavých uší.

  • „Ospravedlňujem sa, ale v tejto chvíli mi to nevyhovuje, mohol by som sa vám spätne ozvať do 15 minút?“
  • „Prepáčte, momentálne sa nachádzam vo veľkom hluku a slabo vás počujem, bolo by možné ozvať sa vám naspäť v priebehu dnešného dopoludnia?“

Určite sa vyhnite odpovediam ako:

  • „Čo?“
  • „Že čo?“
  • „Nepočujem!”
  • „H?“
Scenár 4

Vhodný termín pohovoru.

Či ste práve pracujúci, alebo nezamestnaní, určite máte svoje povinnosti a zabehnuté časové harmonogramy, či rodinný rozvrh aktivít. Dohadovanie si vzájomne vhodného termínu pohovoru môže prebiehať dvoma spôsobmi.

1. Ak vám dá recruiter možnosť voľby termínu napríklad spôsobom: „Kedy by Vám vyhovoval termín vzájomného stretnutia v rámci tohto pracovného týždňa?“, odpovedať môžete presne, napr.:

  • „V stredu medzi 8:00 – 10:00“
  • „Viem sa prispôsobiť ktorýkoľvek pracovný deň v rámci dopoludnia“
  • „Neviem sa z práce uvoľniť skôr ako o 15:00, je možné dohodnúť sa na termíne aj po tomto čase?“.

Určite neodpovedajte spôsobom:

  • „Hocikedy“
  • „Ja neviem, Vy povedzte“
  • „Mne je to jedno“.

2. Ak má recruiter rozplánované časy pohovorov a takmer naplnený pracovný kalendár je možné, že vám ponúkne presný deň a čas. Ideálne je, ak tento termín viete prijať. Ak to nie je možné, lebo by ste si tým spôsobili komplikácie, ktoré prevažujú nad benefitmi, navrhnite:

  • „Veľmi ma to mrzí, ale v tomto čase mi to nevyhovuje, mohli by ste mi ponúknuť náhradný termín?“
  • „Žiaľ, v tomto termíne mi to koliduje s dlho plánovaným programom ktorý nemôžem presunúť, bolo by možné prísť v inom termíne?“
  • „Veľmi rád by som sa zúčastnil pracovného pohovoru, v tento termín však nemôžem, mali by ste pre mňa na výber z iných termínov?“.

Nezabúdajte, že zúčastniť sa pohovoru je v prvom rade vo vašom záujme. Nemôžete čakať, že vám po 10 odmietnutých variantoch termínu poskytnú aj jedenásty. Pokúste sa preto prijať prvý, najneskôr však tretí ponúkaný termín.

Scenár 5

Potvrdenie.

V dnešnej dobe je dobrým zvykom, že sa po vzájomnej telefonickej dohode zasielajú potvrdzujúce emaily, ktorých obsahom je aj uvedený presný termín, čas, inštrukcie k príjazdu či vybaveniu si vstupnej návštevníckej karty a doplňujúce informácie o potrebe priniesť si dokumenty, portfólio, či preukaz odbornej spôsobilosti.

Ak vám v telefonáte nebude spomenuté, že máte očakávať aj písomnú pozvánku, vypýtajte si ju. Budete mať istotu, že sa máte k čomu vrátiť a budete mať k dispozícií presný názov a adresu spoločnosti a kontakt pre prípadné nepredvídateľné zmeny.

Príklad:
  • „Vedeli by ste mi prosím zaslať dohodnutý termín emailom?“
  • „Mám očakávať písomnú pozvánku na email?“
  • „Budete zasielať potvrdenia termínu pracovného pohovoru emailom?“

Ak na konci pozvánky stojí „Prosíme vás o potvrdenie účasti …“ tak to VŽDY urobte, v opačnom prípade vám môže prepadnúť termín v prospech iného kandidáta.

Hľadajte zhody

Dôležitou súčasťou prípravy na pohovor je analýza pracovnej ponuky. Pri jej skúmaní sa zamyslite, čo presne spoločnosť hľadá u kandidáta. Vypíšte si z inzerovanej pracovnej ponuky zoznam zručností, znalostí a odborných a osobných predpokladov, ktoré vyžaduje zamestnávateľ a ktoré sú rozhodujúce pre úspech v práci.

Dôležitou súčasťou prípravy na pohovor je analýza pracovnej ponuky.

Po spísaní zoznamu kľúčových požiadaviek a predpokladov úspešného kandidáta si vytvorte zoznam vašich 10 charakteristík, ktoré sa zhodujú alebo sú blízke požiadavkám uvedeným v pracovnej ponuke. Môže ísť o zručnosti, vlastnosti, certifikácie, skúsenosti, odbornú kvalifikáciu, schopnosti a pod. Zamyslite sa aj nad príkladmi z predchádzajúcich pracovných skúseností, ktoré budú tieto zhody potvrdzovať.

DNA spoločnosti

Štúdium informácií z voľne dostupných zdrojov je rozhodujúcou súčasťou prípravy na pohovor. Pomôže vám pripraviť sa na otázky týkajúce sa spoločnosti, ktoré vám môžu byť na pohovore položené. Recruiteri sa tak snažia zistiť, ako zodpovedne ste sa príprave venovali a zároveň si tak môžete pripísať niekoľko pozitívnych bodov. V neposlednom rade vám zodpovedný rešerš môže poskytnúť podnety na otázky týkajúce sa spoločnosti, ktoré chcete položiť na pracovnom pohovore vy. Mali by ste zistiť odpovede na otázky ako:

Kto sú konkurenti spoločnosti? Aký imidž má spoločnosť / akým spôsobom pristupuje ku public relations (PR)? Aká je podniková kultúra, podniková filozofia a prístup k témam ako charita, ochrana životného prostredia a rodinná politika?

Odpovede na tieto otázky vám dajú lepší obraz o úspechoch a hodnotovom ukotvení spoločnosti a budete vedieť lepšie zodpovedať otázku: „Prečo ste si vybrali práve našu spoločnosť XY?“.

Kde nájdete informácie?

Navštívte webovú stránku spoločnosti. Získajte prehľad o tom, ako sa spoločnosť porovnáva s konkurentmi v odvetví tým, že si prečítate články o spoločnosti v priemyselných časopisoch alebo na odborných webových stránkach. Môžete si tiež prečítať recenzie spoločností od klientov či súčasných a bývalých zamestnancov. Obraz o spoločnosti dokresľujú napríklad aj informácie o tržbách, ziskoch, výnosoch, či dlhoch a nedoplatkoch (napr. finstat.sk, zoznam dlžníkov Sociálnej poisťovne, zoznam daňových dlžníkov Finančnej správy). Nezabudnite na sociálne siete, či už ide o Facebook, Instagram, LinkedIn, alebo YouTube a iné.

V tejto časti článku sme poskytli niekoľko tipov, ako sa pripraviť na pracovný pohovor vďaka poctivému a zodpovednému vyhľadávaniu informácií. Nie sme ale ešte ani zďaleka na konci. V pokračovaní tohto článku nájdete tipy týkajúce sa oblečenia, etikety (ktorá by mala byť dodržiavaná nie len na pohovore), či vždy ťažkej otázky „Za koľko?“.

Pomohli sme ? Dajte o nás vedieť aj ďalším!
Autor článku:
Lenka Jusko
HR špecialista & Recruiter

Som Lenka. Humanitné odbory ma zaujímali už od strednej školy, preto som sa rozhodla venovať sa na bakalárskom stupni Manažmentu ľudských zdrojov, na inžinierskom stupni Ekonomike a manažmente malých a stredných podnikov. Neskôr som si rozšírila vedomosti profesijným štúdiom Executive MBA. Už počas štúdia na vysokej škole som pracovala v personálnej agentúre ako administrátor a recruiter. Veľa som sa o HR v praxi naučila v špecifických oblastiach, v ktorých pôsobili moji ďalší zamestnávatelia, a to súkromný poskytovateľ záchrannej zdravotnej služby a neskôr IT spoločnosť. Inak som najmä z mäsa a kostí, spokojná manželka, mama, patrí ku nám aj pes a kocúr, energiou ma nabíja najmä čerstvý vzduch a príroda. Verím v „Change your thoughts and you change your world.“