Príprava na pracovný pohovor - 2. časť

Lenka Jusko

V prvej časti článku „Príprava na pracovný pohovor“ sme si načrtli základ teoretickej prípravy na pracovný pohovor. Je dôležité vedieť čo povedať, odpísať a čo si vopred vyzistiť. Pozvánky na pracovný pohovor nám predsa nechodia každý deň. Poďme sa ďalej pozrieť na to, ako by ste sa mali pripraviť pre zanechanie dobrého prvého dojmu a toho, ako poznať svoju cenu na trhu práce.

Príprava na pracovný pohovor

Pripravte si outfit

Recruiteri sa okrem vašej odbornosti počas pohovoru snažia zodpovedať aj na otázku, či sa do ich spoločnosti hodíte. Jednou z odpovedí by mohlo byť oblečenie, v ktorom na pohovor prídete. Pamätajte pri výbere outfitu na to, že sa v ňom musíte cítiť pohodlne. Ak vás budú priveľmi tlačiť topánky či golier na košeli, budú sa vám pod tesnými šatami zarezávať do bokov silonové pančuchy, bude vám viditeľne teplo alebo zima ... hádajte čo sa stane. Ukáže sa to na vašej tvári a pretaví do vašej nepohody.

Pamätajte pri výbere outfitu na to, že sa v ňom musíte cítiť pohodlne.

Bez ohľadu na druh pozície o ktorú sa uchádzate, by mal byť prvý dojem dobrý, uhladený, všetko by malo byť na svojom mieste a malo by mať význam. Ak sa uchádzate o manažérsku pozíciu, pozíciu klientskeho pracovníka v banke, či obchodného zástupcu, zvoľte oblečenie zodpovedajúce konkrétnemu business prostrediu. Ak sa uchádzate o prácu v neformálnejšom prostredí, napríklad v reštaurácii, IT firme či v sklade, je dôležité pôsobiť udržiavaným dojmom a zamestnávateľovi poskytnúť pozitívny imidž.

Pri obliekaní na pohovor je tiež dôležité myslieť na vhodný make-up a doplnky. Aký účes zvolíte pre pracovný pohovor je takmer rovnako dôležité ako oblečenie, ktoré budete mať na sebe.

Nečakajte s prípravou outfitu do poslednej minúty pred odchodom z domu. Večer pred pohovorom si pozrite predpoveď počasia a pripravte si vhodný a pohodlný outfit na nasledujúci deň. Môžete si taktiež zvoliť jeden outfit pre všetky pohovory, na ktoré sa chystáte. Takto nebudete musieť premýšľať o tom, čo si na ďalší deň oblečiete a budete mať viac času na poctivú prípravu ostatných bodov.

Etiketa

Pojem etiketa pochádza z francúzskeho slova étiquette a predstavuje pravidlá slušného správania. Jedným z prvých obrazov o vás je čas príchodu na pracovný pohovor. To, že by ste nemali na dohodnutý termín meškať viete. Ak by sa však vyskytla komplikácia a predpokladáte neskorší príchod, bezodkladne o tom informujte. Napriek tomu si vopred plánujte cestu tak, aby vás nemohla ani takáto komplikácia (mestská hromadná doprava, parkovanie, nepredvídané počasie, dopravná zápcha) prekvapiť a vyrazte radšej o niekoľko minút skôr.

Príchod na dohodnuté miesto pracovného pohovoru si načasujte podľa pravidla, že nie je vhodné prísť neskoro, no ani príliš skoro. Ideálny je príchod cca 10 minút vopred. Nezabudnite pozdraviť recepčnú a každého s kým sa v priestoroch spoločnosti stretnete zdvorilo a príjemne.

Tajomstvo úspechu na pracovnom pohovore je vo vašich rukách – doslova. Buďte po vzájomnom pozdrave ten, kto podá ruku ako prvý. Ukazuje to vašu sebadôveru. Nezabudnite na očný kontakt a vhodnú silu stisku. Stisk ruky o nás prezradí viac ako slová, preto si na stisku dajte záležať, pokojne si ho natrénujte s rodinou alebo priateľmi. Dôležitá je aj celková reč vášho tela, stavte na prirodzené a pozitívne držanie tela.

Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku

Nájdite si čas na nácvik odpovedí, ktoré vám budú pravdepodobne počas pracovného pohovoru položené. Pomôže vám to pripraviť si odpovede a upokojiť nervy, keďže nebudete musieť neskôr improvizovať. V nasledujúcom článku sa budeme venovať najčastejšie kladeným otázkam na pracovnom pohovore.

Pokúste sa viesť cvičný pohovor tak, ako skutočný. Ak sa pripravujete na telefonický pohovor, požiadajte známeho, aby vám zavolal a odpovedajte na otázky telefonicky. Ak sa pripravujete na osobný pohovor kde vás bude spovedať komisia, požiadajte pár priateľov, aby predstierali, že sú komisia.

Mzda

Na platovú otázku nikdy neodpovedajte slovom NEVIEM!

Od 1.5.2018 musia zamestnávatelia povinne zverejňovať v pracovných ponukách výšku ponúkanej mzdy pre danú pozíciu. Základným pravidlom je, že by ste nemali strácať čas všetkých zúčastnených strán tým, že budete reagovať na pracovnú ponuku, o ktorej vopred viete, že jej mzdové ohodnotenie nie je pre vás akceptovateľné. Niektorí zamestnávatelia si však vytvorili priestor pre vyjednávanie tým, že v pracovných ponukách uvádzajú mzdové rozpätie, niekedy k tomu pripoja formulku „na základe praxe“. Urobte si prehľad o priemerných zárobkoch na pozícii o ktorú sa uchádzate. Tieto informácie sú dnes dostupné na internete. Majte teda už pred pracovným pohovorom jasnú predstavu o tom, čo je vaše „optimum“ a zároveň čo je minimálna hranica, pod ktorú by ste danú ponuku neprijali. Na platovú otázku nikdy neodpovedajte slovom NEVIEM!

Rada na záver

Jednou z najčastejšie dávaných rád je tá, že počas pohovoru musíte „zahviezdiť“. Nie je to celkom pravda. Mnoho ľudí si tak predstaví, že by mali byť „za hviezdu“ za každú cenu, no niekedy je to viac na škodu. Nebuďte, kým vôbec nie ste.

Pomohli sme ? Dajte o nás vedieť aj ďalším!
Autor článku:
Lenka Jusko

Som Lenka. Humanitné odbory ma zaujímali už od strednej školy, preto som sa rozhodla venovať sa na bakalárskom stupni Manažmentu ľudských zdrojov, na inžinierskom stupni Ekonomike a manažmente malých a stredných podnikov. Neskôr som si rozšírila vedomosti profesijným štúdiom Executive MBA. Už počas štúdia na vysokej škole som pracovala v personálnej agentúre ako administrátor a recruiter. Veľa som sa o HR v praxi naučila v špecifických oblastiach, v ktorých pôsobili moji ďalší zamestnávatelia, a to súkromný poskytovateľ záchrannej zdravotnej služby a neskôr IT spoločnosť. Inak som najmä z mäsa a kostí, spokojná manželka, mama, patrí ku nám aj pes a kocúr, energiou ma nabíja najmä čerstvý vzduch a príroda. Verím v „Change your thoughts and you change your world.“